WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA (WSO)  – WYCIĄG ZE STATUTU SM I stopnia T.O Edukacja w Łodzi
§ 26
1. W szkole realizowany jest wyłącznie plan zajęć artystycznych. Nie ustala się oceny z zachowania.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkolnych programach nauczania, uwzględniających tę podstawę.
3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego
4. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych;
2) motywowanie ucznia do jego dalszej pracy;
3) dostarczanie rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom informacji o postępach,
trudnościach i uzdolnieniach uczniów;
4) umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej;
5. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania
poszczególnych śródrocznych i końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych w oparciu o obowiązujące programy nauczania. Do obowiązków nauczyciela uczącego przedmiotów
obowiązkowych czy nadobowiązkowych należy także formułowanie wymagań, jakie
należy spełnić, by uzyskać odpowiednią ocenę śródroczną czy końcoworoczną w oparciu o programy szkolne.
2) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według określonej w skali z § 27;
Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych, pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
3) ustalanie ocen klasyfikacyjnych rocznych i warunków ich poprawiania;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, promocyjnych i poprawkowych;
5) ustalanie końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych. Pomocnym narzędziem do ustalenia oceny
śródrocznej z przedmiotu głównego jest obowiązująca w szkole forma przesłuchań
półrocznych.

§ 27
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców
(opiekunów prawnych) o:
1) wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych, z których ocena klasyfikacyjna jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego lub końcowego;
2. Na początku każdego roku szkolnego Dyrektor Szkoły za pośrednictwem nauczycieli
przedmiotu głównego informuje uczniów oraz ich rodziców o konsekwencjach otrzymania negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
3. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych
odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
ucznia.
4. Nauczyciele instrumentów głównych określają standardy wymagań dla każdej klasy.
5. Nauczyciele pozostałych przedmiotów określają zakres zadań do zrealizowania dla każdej
klasy.
6. Ocenianie odbywa się według następującej skali:
1) stopień celujący – 6
2) stopień bardzo dobry – 5
3) stopień dobry – 4
4) stopień dostateczny – 3
5) stopień dopuszczający – 2
6) stopień niedostateczny – 1
7. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (opiekunów prawnych).
8. Ocenianie uczniów odbywa się systematycznie.
9. Wszystkie oceny ucznia powinny być widoczne w dzienniku lekcyjnym.
10. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) każda ocena wystawiona przez nauczyciela może być uzasadniona.
11. Ocenione i sprawdzone pisemnie prace ucznia nauczyciel udostępnia rodzicowi w szkole w obecności nauczyciela i przechowuje je do 31 sierpnia danego roku szkolnego.
12. Instrument główny i dodatkowy – nauczyciel wystawia oceny miesięczne, w formie opisowej lub za pomocą stopni w dzienniku w rubryce „uwagi”, uwzględniając w szczególności pracę domową, przygotowanie do zajęć i indywidualne postępy ucznia.
13. Przedmioty teoretyczne, zajęcia indywidualne i zajęcia grupowe – nauczyciele na bieżąco wystawiają oceny cząstkowe (od 1 do 6) z plusami i minusami.
14. Minimalna ilość ocen cząstkowych z danego przedmiotu jest zależna od ilości lekcji tego przedmiotu w tygodniu. Jeśli ilość lekcji danego przedmiotu w tygodniu wynosi dwie i więcej ilość ocen cząstkowych w semestrze ustala się na minimum pięć. W przypadku jednej lekcji przedmiotu w tygodniu, ilość ocen cząstkowych w semestrze ustala się na minimum cztery.

§ 28
1. Klasyfikowanie uczniów przeprowadza się dwa razy w każdym roku szkolnym.
2. Na dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele informują uczniów o przewidywanych dla nich ocenach klasyfikacyjnych.
3. W sytuacji, kiedy uczniowi grozi niepromowanie lub skreślenie z listy uczniów nauczyciele są zobowiązani powiadomić rodziców w formie pisemnej, na 30 dni przed klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną.
4. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się według następujących kryteriów:
1) stopień celujący – 6 oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza
wymagania edukacyjne;
2) stopień bardzo dobry – 5 oznacza, że uczeń całkowicie spełnia wymagania
edukacyjne;
3) stopień dobry – 4 oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych nie jest pełne,
ale nie przewiduje się problemów w dalszym kształceniu;
4) stopień dostateczny – 3 oznacza, że uczeń spełnił jedynie podstawowe wymagania
edukacyjne, co może oznaczać trudności w toku dalszego kształcenia;
5) stopień dopuszczający – 2 oznacza, że spełnianie wymagań edukacyjnych jest
minimalne i poważnie utrudni, a nawet może uniemożliwić dalsze kształcenie;
6) stopień niedostateczny – 1 oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań
edukacyjnych;

§ 29
1. Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego
orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjnoterapeutycznym, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. –
Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078 i 1287), zwanej dalej „ustawą –
Prawo oświatowe”;
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego
orzeczenia;
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę
takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;
4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1–3, który jest objęty
pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole artystycznej – na podstawie rozpoznania
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości
psychofizycznych ucznia, dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy – Prawo oświatowe;
2. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno –
pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do
ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub zaburzenia i
odchylenia rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym
wynikającym z programu nauczania.
3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych o których mowa w
ust.1 do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić
na podstawie tego orzeczenia.
4. Szkoła obejmuje szczególną opieką uczniów niepełnosprawnych i znajdujących się w
trudnej sytuacji losowej, poprzez udzielenie im niezbędnej pomocy czasowej bądź stałej.

§ 30
1. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala nauczyciel prowadzący poszczególne
zajęcia edukacyjne, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych, z których ocena jest ustalana w
trybie egzaminu promocyjnego lub końcowego.
2. Uczeń otrzymuje roczną ocenę klasyfikacyjną w trybie egzaminu promocyjnego z
przedmiotu głównego z wyjątkiem ucznia klasy I danego cyklu.
3. Na wniosek nauczyciela do ostatecznej oceny mogą być dodane 1-2 punkty wynikające ze
skali osiągnięć na konkursach muzycznych o zasięgu co najmniej regionalnym lub stopnia
aktywności koncertowej.
4. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu promocyjnego w
wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym
przez dyrektora szkoły.
5. Komisję Egzaminacyjną powołuje Dyrektor szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) Dyrektor szkoły – jako przewodniczący;
2) nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu;
3) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu;
6. Ocenę z egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego ustala się w stopniach według
następującej skali:
1) stopień celujący – 25 punktów;
2) stopień bardzo dobry – od 21 do 24 punktów;
3) stopień dobry – od 16 do 20 punktów;
4) stopień dostateczny – od 13 do 15 punktów;
5) stopień dopuszczający – 11 i 12 punktów;
6) stopień niedostateczny – od 0 do 10 punktów.
7. Ocenę z instrumentu głównego ustala Komisja Egzaminacyjna (w trybie egzaminu
promocyjnego) z wyjątkiem klas pierwszych, gdzie ocenę wystawia nauczyciel. Ocenę z
egzaminu promocyjnego proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący
z uczniem dane zajęcia edukacyjne. Ocenę ustala się w wyniku dyskusji na zasadzie
jednomyślności. W przypadku rozbieżności ocenę ustala się jako średnią z ocen
proponowanych przez poszczególne osoby wchodzące w skład komisji i zaokrągla do
pełnych stopni odpowiednio w górę – przy uzyskaniu co najmniej 0,5 stopnia albo w dół –
przy uzyskaniu mniej niż 0,5 stopnia.
8. Z przeprowadzonego egzaminu promocyjnego sporządza się protokół zawierający
w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin egzaminu;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne lub program artystyczny wykonany podczas egzaminu;
6) ustaloną odpowiednio roczną ocenę klasyfikacyjną lub końcową ocenę klasyfikacyjną
wraz z liczbą punktów uzyskanych przez ucznia z egzaminu.
9. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji. Protokół stanowi załącznik do
arkusza ocen ucznia.
10. Terminy egzaminów promocyjnych wyznacza Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą
Pedagogiczną.

§ 31
Promowanie polega na przyjęciu uchwałą przez Radę Pedagogiczną wyników klasyfikacji
rocznej i obejmuje podjęcie uchwał o:
1. promowaniu uczniów do klasy wyższej lub ukończeniu szkoły,
2. promowaniu uczniów poza normalnym trybem,
3. wyróżnieniu uczniów.

§ 32
1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich
obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał klasyfikacyjną ocenę roczną wyższą od
oceny niedostatecznej, za wyjątkiem instrumentu głównego i przedmiotu kształcenie
słuchu, z których otrzymał ocenę roczną wyższą od oceny dopuszczającej.
2. Uczeń szkoły, z wyjątkiem ucznia klas I–III szkoły muzycznej I stopnia o sześcioletnim
cyklu kształcenia, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem,
jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej
4,75, co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego oraz co najmniej dobre
oceny z pozostałych obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
3. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z zajęć
edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75, co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego oraz co najmniej dobre oceny z pozostałych obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
4. Rada pedagogiczna, po poinformowaniu przez dyrektora szkoły rodziców albo
pełnoletniego ucznia, z własnej inicjatywy lub na wniosek rodziców albo pełnoletniego
ucznia, może wyrazić zgodę na powtarzanie przez ucznia, który w wyniku klasyfikacji
rocznej nie uzyskał promocji do następnej klasy.
5. Rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie, o której mowa w ust. 4, nie później
niż w dniu zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
6. Dyrektor szkoły artystycznej niezwłocznie informuje rodziców albo pełnoletniego ucznia
o wyrażeniu przez radę pedagogiczną zgody na powtarzanie przez ucznia klasy,
albo o niewyrażeniu takiej zgody wraz z podaniem przyczyny.

§33
1. Ustalona przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna roczna niedostateczna lub w przypadku
przedmiotów wymienionych w § 32 ust.1, ocena dopuszczająca, może być zmieniona
tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
2. Ocena wystawiona przez Komisję Egzaminacyjną w trybie egzaminu promocyjnego nie
może być zmieniona.
3. Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych,
jeżeli nauczyciel nie miał podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu
nieobecności ucznia na zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te
zajęcia.
4. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności uczeń zdaje egzamin klasyfikacyjny.
5. W przypadku nieklasyfikowania z przyczyn nieuzasadnionych na prośbę ucznia lub jego
rodziców Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
6. Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się także uczniowi, który realizuje indywidualny tok
nauki.
7. Egzamin klasyfikacyjny z instrumentu głównego przeprowadza komisja w składzie
i według procedury jak w przypadku egzaminu promocyjnego.
8. Egzamin klasyfikacyjny z pozostałych przedmiotów przeprowadza komisja w skład której
wchodzą:
1) dyrektor szkoły artystycznej;
2) nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych;
9. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie: pisemnej, ustnej, praktycznej lub
mieszanej, ustalonej przez dyrektora szkoły artystycznej.
10. Termin egzaminu ustala dyrektor szkoły nie później niż w dniu poprzedzającym
zakończenie zajęć lekcyjnych, następnie informuje się o tym ucznia i jego
rodziców/opiekunów prawnych.
11. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu
klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym
terminie wyznaczonym przez dyrektora.
20
12. Z egzaminu sporządza się protokół, zawierający:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin egzaminu;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne lub program artystyczny wykonany podczas egzaminu;
6) ustaloną odpowiednio roczną ocenę klasyfikacyjną;
13. Roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć nadobowiązkowych lub nie uzyskanie
zaliczenia z tych zajęć nie ma wpływu na promocję do klasy wyższej, ani na ukończenie szkoły.
14. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu
nauczania zamiast oceny wpisuje się „nieklasyfikowany/ nieklasyfikowana”, oznacza to,
że uczeń z danego przedmiotu otrzymał ocenę niepromującą.
15. Uczniowi realizującemu indywidualny program lub tok nauki wyznacza się egzamin
klasyfikacyjny na podstawie odrębnych przepisów.

§34
1. Egzamin poprawkowy z zajęć edukacyjnych artystycznych – przeprowadza się
w formie: pisemnej, ustnej, praktycznej lub mieszanej, ustalonej przez dyrektora szkoły
artystycznej.
2. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor szkoły nie później niż w ostatnim
tygodniu ferii letnich.
3. Do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego Dyrektor szkoły powołuje Komisję w
składzie:
1) Dyrektor szkoły -jako przewodniczący Komisji;
2) nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu;
3) nauczyciel lub nauczyciele tego samego lub pokrewnego przedmiotu;
4. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin egzaminu;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne lub program artystyczny wykonany podczas egzaminu;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną;
5. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji. Do protokołu dołącza się pisemne
prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
6. Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest
ostateczna.
7. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego podlega skreśleniu z listy uczniów chyba,
że Rada Pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie klasy.
8. W ciągu całego cyklu kształcenia w Szkole uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz.
9. Jeśli ustalona przez nauczyciela ocena roczna z zajęć edukacyjnych artystycznych jest,
zdaniem ucznia lub jego rodziców, niezgodna z przepisami prawa dotyczącymi trybu
ustalania tej oceny, mogą oni złożyć wniosek o dodatkowe sprawdzenie wiedzy i
umiejętności w drodze sprawdzianu wiadomości.
10. Prawo do sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia nie przysługuje uczniowi, który
otrzymał ocenę niedostateczną roczną (ta może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu
poprawkowego).
11. Z przeprowadzonego sprawdzianu sporządza się protokół zawierający: skład komisji,
termin, pytania egzaminacyjne oraz ocenę klasyfikacyjną ustaloną przez komisję. Do
protokołu dołącza się pisemne prace ucznia lub zwięzłą informację o odpowiedziach
ucznia. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji. Protokół stanowi załącznik
do arkusza ocen ucznia.
12. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od oceny
ustalonej przez nauczyciela zajęć edukacyjnych, jest oceną ostateczną i nie podlega
procedurze odwoławczej.

§ 35
Uczeń uzyskujący oceny celujące i bardzo dobre z przedmiotów artystycznych lub osiągający
sukcesy artystyczne może być promowany do klasy programowo wyższej poza normalnym
trybem z końcem roku szkolnego.

§ 36
Uczeń kończy Niepubliczną Szkołę Muzyczną I Stopnia Towarzystwa Oświatowego
„Edukacja”, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej spełnił warunki określone w § 32.